Tips til digital salgsoptimering


AOI står for Area of interest. Det er naturligvis vigtigt, at du definerer, hvilke områder på salgssiderne, som er vigtigst.

Således har din designer en mulighed for at lave et design, som helliger dit mål i højere grad. Begrebet AOI stammer fra wireframing, hvor man i et ikke-designet layout (læs:kassedesign), har svært ved at skabe et visuelt hierarki, der skaber et klart startpunkt for øjet. Det er typisk tekst, billeder og kontraster, der kan bruges til at skabe opmærksomhed på dit AOI. Men også langsomt bevægende animationer kan bruges til at fange brugerens opmærksomhed.

mart49-14Hvad skal du bruge dette til? Du har sikkert hørt 1000 gange, at du skal have en klar call-2-action, hvilket er logik for burhøns. Men jeg har oplevet utallige gange, at den primære call-2-action, også kaldet Most-wanted-response (MWR), ligger i et område, som ikke er et AOI. På den måde udkonkurrerer dit sekundærer indhold på siden din call2action.

Du skal bruge AOI til at få brugerens opmærksomhed rettet hen på det område, du helst vil have de starter. På denne måde får du sænket din bounce rate, og sikrer at dit budskab trænger igennem.

Du kan bruge en plastiklomme, som du holder op 2-3 cm foran skærmen, til at få en fornemmelse af, hvor der er stærkest tiltrækning, og hvor blikket naturligt falder. Plastiklommen sikrer at alt sløres, og derved får du en bedre fornemmelse af kontrastelementer og farver/tekster, der skiller sig ud.

Auto-responders er for mange et enten ukendt eller forældet fænomen. Men med Big Data og marketingautomation har det fået et revival. En autoresponder er i modsætning til et sporadisk nyhedsbrev, en række forprogrammerede mails med indhold, som er relevant for modtageren. Det kan være en række velkomst-mails, hvori man promoverer relevant indhold fra ens website, leverer gratis content som styrker loyaliteten, eller som forsøger at lave opsalg eller mersalg.

Styrken ved en autoresponder er, at den kun skal laves én gang, og så passer den sig selv og leverer solid kundeværdi. Jo mere personlig og målrettet man kan lave indholdet desto bedre. Det handler om at tænke ud af boksen omkring indholdet, da det kan være svært at finde oplagt kommunikation at give til brugerne. Her er nogle bud, som forhåbentlig kan inspirere dig til at tænke ud af boksen. Sælger du:

  • Børnetøj – Så lave en auto-responder med gode råd til vask, navn i tøjet, pletfjerning…
  • Rejser – Lav en printbar huskeliste, eller en lokalguide til restauranter.
  • Mobilabonnementer – Liste over udlandstaksering, gode apps, liste over telefoniske services såsom just-eat, taxaselskaber og nummeroplysningen, mobiltilbud, konkurrencer…
  • Teaterbilletter – Videoklip, anmeldelse, interviews med skuespillere, info om toilet, handicapparkering, bar, pauser…
  • A-kasser – 10 fejl i din kontrakt du skal tjekke, løntjek, liste over gode jobsites…
  • Udklædningstøj – Lav en guide med 20 små ideer til fastelavnsfesten. Eller en top 10 over kostumer til firmafeste, fx nissepige kostume
  • Dagligvarer online – Opskrifter, tilbud, info om leveringsfordele, nichevarer, spørgeskemaundersøgelse som giver rabat på næste køb.
  • Legetøj – Info om gode børneture, børnevenlig mad, konkrete tilbud, mersalg til legosættet, billet til Legoland…
  • IT supporter – en liste over de 50 mest benyttede områder, som en it supporter hjælper mest med.
  • Nye bankkunder – Renter for dummies, 10 måder at optimere din skat på eller videoer af særlige features.

 

AIDA går på krykker i Århus, men lever i bedste velgående. Er du forvirret, så har du ikke AIDA på rygraden. Her er den:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

A – Fang opmærksomheden med din tro, overbevisning eller et løfte. Og naturligvis med stærke visuelle virkemidler.

I – Skab hurtig og umiddelbar relevans ved brug af de bedste ord som knyttet emnet eller interessen.

D – Tal til deres følelser og den værdi du tilfører deres liv. Italesæt det åbenlyse, også selvom det er en banalitet som fx ”spar penge”.

A – Det skal være soleklart, hvordan man kommer videre til næste step i din salgstragt. Med andre ord en call2action.
Hust altid at indfri evt. løfter fra Attention. Det gælder uanset om brugeren kommer fra en mail, tv-reklame, banner eller Google.

 

AB test, også kaldet MVT (Multivariate-test), er beslægtet med split-testen, men dog ikke at forveksle med den. Split-testen har oftest to forskellige layouts, typisk med få forskelle. I en splittest kører de to varianter simultant, fx via et script, som splitter brugerne ligeligt op. På den måde kan man få testet forskellen på fx overskrifter, knaptekster og billeder. AB testen er til det lidt grovere, fordi man typisk har mange flere forskelle mellem de to layouts. AB testen forløber i modsætning til split-testen ikke simultant, men sekventielt. Dvs. at man kører fx 10 dage med a-varianten, og så 10 dage med b-varianten. Du skal andre ord ikke AB teste mellem om dit produkt skal hedde Gu10 led dæmpbar eller Gu10 Led Pære i en AB test…det hører til i splittesten.

De store forskelle mellem a og b varianten medfører, at denne test grundlæggende bygger på, at du tester mange teser af samtidig. Ulempen ved AB testen er først og fremmest, at en ændring i konverteringsraten ikke har en entydig årsag, men kan være et sammensurium af flere faktorer. Når man kører en AB test sekventielt, så er der en usikkerhed ved dette. Når testene ikke løber samtidig, kan trafikmæssige ændringer, fx højsæson, en tv-kampagne eller bannerkampagne gøre at den ene variant får et mere gunstigt testgrundlag end den anden. Det betyder, at trafikken bliver mere eller mindre kvalificeret til at konvertere og du kan reelt skrotte din AB-test, i værste fald.

 

ALFONS ÅBERG er en svensk dreng. Han er 6 år. Han bor med sin far. Serien fortælles med en rar og rolig fortællerstemme. Men hvorfor involvere Alfons Åberg i denne artikel? Jo ser du. Serien fortælles med en særlig retorisk teknik. Her er et hint. Hele dette afsnit er skrevet på denne måde. Har du gættet det?

  • Korte sætninger.
  • Let sprog.
  • Nemme at huske.

Åberg er en grum konverteringsninja, så hav ham i baghovedet, når du skriver dine korte tekster på dine salgssider. Her er et kort udsnit fra en af Alfons Åberg filmene:

”Her er Alfons Åberg. Han er 6 år. I går var det hans fødselsdag! På søndag skal der være fest. Han skal holde sin egen fødselsdagsfest. Faster Fifi har inviteret Alfons fætre – Det bliver sjovt…”

 

Held og lykke med at optimere dit website.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *